Az olvasottság nem publikus.
Paksaméta
  • Infografikák
Növekvő nyomás a magyar atomhatóságon?

Növekvő nyomás a magyar atomhatóságon?

2018-07-25 11:49

A hírek szerint a napokban furcsa – vagy egyes értelmezések szerint inkább csak megszokott – lépéssel élt az orosz diplomácia Paks II. ügyében: amikor Oroszországban az orosz elnök és a magyar miniszterelnök megkezdte a megbeszélést, addigra az orosz sajtóval már közölték, hogy az orosz fél szerint jövő év október 27-ig el kell kezdődnie a paksi beruházásnak.

A lépés barátságtalanságát most hagyjuk, ahogy azt is, hogy ha valóban „minden menetrend szerint halad a beruházást illetően” – ahogy azt jó néhányszor olvashattuk az elmúlt években a magyar sajtóban –, akkor vajon mi szükség van az ultimátumszerű intézkedésre.

4880209744_bac3736482_z_d.jpg

Egy VVER-440/213 nyomottvizes reaktor részlete. Nő a nyomás. (Fotó: Michael Kötter)

Inkább fókuszáljunk a következményekre! Paks II. létesítésének megkezdéséhez elsősorban a független hatóságok által megadott engedélyekre van szükség. Ezeknek a kiadásáról azonban elvileg sem Paks II., sem a Roszatom, de még az orosz elnök sem rendelkezhet.

Így értelemszerűen merül fel a kérdés, hogy akkor mégis honnan tudhatja az orosz fél, hogy mikorra születhet meg az engedély? (Az fel sem merül bennünk, hogy bárki befolyásolni kívánná az engedély kiadását.)

A vonatkozó hazai jogszabály (az „atomtörvény”) szerint a legfontosabb engedély, a létesítési engedély kiadásáról határozó Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH) 12 hónapja van az ügyintézésre, ami 90 nappal meghosszabbítható.

Igen ám, de az engedélykérelmet még nem nyújtották be a hatóságnak. Feltételezve, hogy a hatóságnak szüksége lesz a plusz 90 napra (ahogy a telephelyengedély-kérelem elbírálása során is meghosszabbították az eljárást a jogszabály biztosította 30 nappal), ez alapján július utolsó napjaiban erre feltétlenül sort kellene keríteni, hogy jövő év október végéig megszülethessen az engedély. És akkor még nem is számoltunk a hatósági határozat jogerőre emelkedéséhez szükséges 15 nappal – tehát máris távolodni látszik a 2019. október 27-i dátum teljesíthetősége.

Hogy van-e esély arra, hogy benyújtsák a kérelmet a hatóságnak, természetesen nem tudjuk megítélni. Aonban úgy látjuk, hogy az orosz fél lépése újabb nyomást helyez(het) az OAH-ra: a kérelem azonnal benyújtása esetén is csak úgy kezdődhetne meg a megszabott határidőig a beruházás, ha az OAH nem töltené ki a rendelkezésére álló időkereteket.

Ez a nyomás véleményünk szerint megengedhetetlen. A hatóságnak megfelelő mennyiségű és minőségű erőforrásra van szüksége az engedélykérelem elbírálásához, beleértve az időt is. Más országokban nem is kötelezik a hatóságot szigorú időkeret betartására egy atomerőmű engedélyezése során. Ahogy azt a bécsi székhelyű Természettudományi és Élettudományi Egyetem (BOKU) Biztonsági és Kockázati Tudományok Intézete kimutatta: a magyarországi, példátlan időkeret már így is szűkös, és önmagában is erős nyomást helyez a hatóságra.

Arra a kérdésre végképp nincs válasz:

miként lesz kezelhető a helyzet, hogy ha a finn hanhikivi erőműhöz (amelyet szintén a Roszatom építene) hasonlóan a hatóság a benyújtott dokumentáció rossz minősége miatt nem tudja engedélyezni a létesítményt, emiatt pedig az engedélyezés csak egyre tovább nyúlik?

Ne felejtsük, tavaly decemberben a felvonulási épületek engedélykérelmét is minőségi okokból vonta vissza Paks II. – mégis mi várható akkor a reaktorépületekre vonatkozó kérelemnél, amit nyilván lényegesen komolyabb munka elkészíteni?

És mi várható ebben az esetben az OAH-tól, amelyről már így is csak korlátozottan volt elképzelhető, hogy a finn hatósághoz, a STUK-hoz hasonló mozgástérrel rendelkezik, és hozzá hasonló, karakán módon fog tudni fellépni, amennyiben hibákat tapasztal?

Összességében tovább szaporodtak a kérdések Magyarország nukleáris biztonsága körül: a bécsi egyetem (BOKU) már említett tanulmánya alapján is úgy ítéltük meg, hogy sem a jogszabályi keretek, sem az OAH rendelkezésére álló erőforrások nem garantálják, hogy a magyar hatóság megfelelően tudja biztosítani az ország nukleáris biztonságát Paks II. engedélyezése során. Az orosz fél bejelentése pedig várhatóan tovább rontja a körülményeket az OAH számára.

komment építkezés engedély Oroszország Országos Atomenergia Hivatal OAH BOKU Tovább
Növekvő nyomás a magyar atomhatóságon? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az évszázad üzlete? Inkább az évszázad blamája. Az évszázad üzlete? Inkább az évszázad blamája.
  • A függetlenség nem ismerhet kompromisszumokat A függetlenség nem ismerhet kompromisszumokat
  • Paks, 2003. április 11.: egy atombaleset testközelből Paks, 2003. április 11.: egy atombaleset testközelből
  • Mi lesz Paks I. és Paks II. kiégett fűtőelemeivel? Mi lesz Paks I. és Paks II. kiégett fűtőelemeivel?
  • Paks 4-es reaktora eddig több mint 7 centit süllyedt már élete során – de miért fontos ez? Paks 4-es reaktora eddig több mint 7 centit süllyedt már élete során – de miért fontos ez?
Facebook Twitter

P☢ksaméta

A Paksaméta a Greenpeace Magyarország blogja Paks II.-ről. Szakértőnk, Perger András itt véleményezi a Paks II. kapcsán felmerülő információkat.

A Greenpeace Magyarország hivatalos, fő blogját továbbra is a greenpeace.blog.hu oldalon találhatod.

Greenpeace logo

Keresés

Címkék

AAEM (1) Akkuyu (1) állami támogatás (1) Alstom (1) áramkimaradás (1) ASE (1) Aszódi Attila (2) atlatszo.hu (1) Atomenergomas (1) atomtemető (1) atomtörvény (1) Ausztria (1) baleset (1) Belene (2) beszállító (1) biztonság (1) BOKU (3) Bulgária (2) candole (1) conflict of interest (1) Cseljabinszk (1) Csernobil (1) csúszás (2) Duna (1) éghajlat (1) Elisabeth Köstinger (1) ellátásbiztonság (1) energiafüggetlenség (1) energiafüggőség (1) Energiaklub (1) energiamix (2) energiapiac (1) energiastratégia (1) engedély (1) English (1) építkezés (2) Európai Bíróság (1) Európai Bizottság (2) európai bizottság (1) évforduló (1) Fennovoima (2) Finnország (2) Flamanville (1) földrengés (1) függetlenség (1) Fukusima (1) fűtőelem (3) GE (1) General Electric (1) generátor (1) gépészmérnök (1) gépház (1) GE Hungary (1) Goszatomnadzor (1) Greifswald (1) gyártó (1) HAEA (1) hálózatba illesztés (1) Hanhikivi (1) HBO (1) hegesztő (1) hitel (1) hulladék (2) IAEA (1) igazolás (1) infografika (1) IRSN (1) jelentés (1) karbantartás (1) katasztrófa (1) késés (1) KKÁT (2) klímaválság (2) klímaváltozás (2) KNPA (1) kockázat (5) költségek (4) Lazard (1) Lázár János (3) Leningrád II (1) Majak (4) majak (1) megújulók (2) megválaszolatlan kérdések (2) menetrend (1) Miniszterelnökség (1) Mochovce (1) Mohi (1) MVM Paks II (2) nagy aktivitású (1) napenergia (2) NAÜ (2) NIAEP (1) Novovoronyezs II (1) nukleáris (1) nukleáris biztonság (3) OAH (8) Oekostrom (1) Olkiluoto (1) Oroszország (5) orosz hitel (2) Országos Atomenergia Hivatal (5) összeférhetetlenség (3) Paks (2) paks (6) paksaméta (1) paks 2 (9) Paks I (10) Paks II (8) radioaktív hulladék (1) repedés (1) reprocesszálás (1) RHK (1) Rosatom (3) Roszatom (11) Roszhidromet (1) Rosztehnadzor (1) ruténium (1) Sebastian Kurz (1) stoppaks2 (1) STUK (1) sugárszennyezés (4) Süli János (4) süllyedés (1) Svédország (1) szakértelem (1) szakmagyakorlás (1) szélenergia (2) szennyezés (1) Szilovije Masini (1) talaj (1) tanulmány (2) tárolás (1) telephely (1) tender (1) tisztítás (1) törésvonal (1) Törökország (1) törvénymódosítás (1) turbina (1) Tyecsa (1) ütemezés (1) üzemanyag-kazetta (3) üzemi esemény (2) üzemzavar (3) Varga Mihály (1) verseny (1) visszaterhelés (1) vízállás (1) vízhőmérséklet (1) vizsgálat (1) Vnyesekonombank (1) WNISR (1) zöld áram (1) zöld energia (1) Címkefelhő

Archívum

  • 2021 május (1)
  • 2019 június (1)
  • 2019 január (1)
  • 2018 augusztus (1)
  • 2018 július (3)
  • 2018 június (1)
  • 2018 április (1)
  • 2018 március (4)
  • 2018 február (5)
  • 2018 január (3)
  • 2017 december (2)
  • Tovább...

Egyéb

© 2017 Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország anyagilag és politikailag független környezetvédő szervezet, mely a tisztább, élhetőbb környezetért dolgozik itthon és a nagyvilágban.

süti beállítások módosítása
Dashboard